Appel à propositions pour des contributions sur l’histoire des femmes

L’excellent site internet Histoire Engagée fait une appel à propositions pour la rédaction d’un dossier spécial sur l’histoire des femmes !

L’appel à propositions :

Bien que la volonté de mettre fin à l’invisibilisation des femmes et des féministes dans la discipline historique semble être une réalité tangible depuis quelques décennies, ces dernières y demeurent, toutefois, sous-représentées (M. Dumont, 2013; M-H. Brunet, 2013). Malgré l’effort de nombreuses historiennes, anthropologues, politologues et sociologues désirant mettre fin à cette problématique, un constat demeure : l’occultation des femmes des récits historiques. La prise en compte de celles-ci dans l’histoire et l’étude du féminisme, voire des féminismes, permettent de questionner autrement le passé, le présent et le futur sur une multitude d’aspects. Ainsi, HistoireEngagee.ca vous invite à proposer des articles de fond, de courts textes, des prises de position, des recensions ou des entrevues concernant l’histoire des femmes afin de rendre les femmes et les féministes sujets et actrices de l’histoire.

Plus d’informations sur les détails de l’appel ici.

Conférence inaugurale de Yolande Cohen au Congrès de l’association israelienne d’Anthropologie

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Yolande Cohen a ouvert le Congrès de l’association israélienne d’Anthropologie à Kineret, Israël, mercredi 7 juin à 15h30.
 Le titre de la conférence : « From Synagogue to Mosque: My Grandfather’s House in the Old Mellah of Meknes ».
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Présentation en anglais :
Going back to Meknes a few years ago, I was struck by the transformation of my grandfather’s little synagogue into a large mosque. Whereas his three-story house bought in 1930 in the Old Mellah, remained the same as in my childhood memory, all the rest, including the century -old synagogue (slat Rabbi Smea’tya), has disappeared as the Jewish population left. The ethnohistory of this house captures many layers of a complex web of relations between Jews and Muslims, during and after the French protectorate. It can shed some new light on various aspects of Jewish departures and exile from Morocco. In this talk, many voices are heard: those of Arabs and Jews who were witnesses to the changes that Noureddine has documented during his field work interviews in Meknes in the last few months; the scattered memories of family members who were there when the house was sold; or those who remembered the house.
I also gathered other family memories and unearthed documents to establish a narrative which is not yet settled, as it is still hard for all of us in the family to understand the traumatic processes of departure and loss. And in the course of this return to the Old Mellah, the exchanges I had with Noureddine allowed us to establish an informal system of communication between Jews and Muslims, bridging yesterday and today (and rooted in different places of the colonization experience), at the heart of the processes of suppressing the memory that this revived interchange suggests. Beyond the immediate research encounter, the story of this house also highlights the dynamics of exchanges between Jews and Muslims at two moments of their shared history, during and after colonization.